• Start
  • Blog
  • KURSY ONLINE
    • Kurs Sketchup – Poziom 1
    • Kurs Sketchup – Poziom 2
    • Kurs Sketchup Layout Pro
    • Wszystkie kursy
  • Webinary
  • Pomoc
    • Jak zacząć
    • Czym jest kurs online
  • Kontakt
Kursy Sketchup dla początkujących
  • Start
  • Blog
  • KURSY ONLINE
    • Kurs Sketchup – Poziom 1
    • Kurs Sketchup – Poziom 2
    • Kurs Sketchup Layout Pro
    • Wszystkie kursy
  • Webinary
  • Pomoc
    • Jak zacząć
    • Czym jest kurs online
  • Kontakt

Blog

  • Home
  • Mój blog
  • Blog
  • Jak w Sketchup zmienić cale na cm
Jednostki w Sketchup - baner artykułu

Jak w Sketchup zmienić cale na cm

  • Autor Tomasz Rohde
  • Kategorie Blog, Początki z programem, Sketchup
  • Data 01/12/2021

Sketchup umożliwia rysowanie brył 3D zgodnie z ich faktycznymi wymiarami.

Dlatego już na samym początku warto zwrócić uwagę na małe pole w prawym dolnym rogu programu, najczęściej podpisane jako Measurement lub Dimensions (w wersji PL 🇵🇱: Pomiary lub Wymiary):

Pole Measurements w prawym dolnym rogu ekranu Sketchup
Pole Measurement w prawym dolnym rogu ekranu

Domyślną jednostką miary po zainstalowaniu Sketchup są cale, dlatego na 99% będziesz chciał/-a zmienić ją na centymetry, milimetry lub metry.

Pole Dimensions w prawym dolnym rogu ekranu Sketchup
Pole Measurement podczas rysowania zamienia się w Dimensions

Zobacz jak ustawić prawidłowe jednostki miary w Sketchup.

Jak zmienić w Sketchup cale na cm

  • w menu głównym wybrać: Window >> Model Info (🇵🇱: Okno >> Informacje o modelu)
  • w oknie, które się pojawi zaznaczyć na liście pozycję Units (🇵🇱: Jednostki)
  • W polu Format wybrać opcję Decimal (🇵🇱: Dziesiętne) 
  • Aktywują się nowe pola, gdzie można zmienić domyślną jednostkę miary.

W starszych wersjach Sketchup (np. Sketchup Make 2017) można ustalić tylko jedną globalną jednostkę dla wszystkich typów wymiarów (długości, powierzchni, objętości).

Wybierając domyślną jednostkę np. jako cm to mierzone powierzchnie podawane będą w cm2 a objętości w cm3. 

Zmiana jednostek miary w Sketchup Make 2017

W nowszych wersjach Sketchup można zdefiniować jednostki miary osobno dla każdej z miar i np. długość może być mierzona w cm a objętość w m3 lub nawet w litrach.

Zmiana jednostek miary w Sketchup 2021

Dokładność wyświetlania jednostek w Sketchup

 To co jest jeszcze ważne oprócz samej jednostki miary to określenie precyzji wyświetlania wymiarów w projekcie. Mówiąc prostym językiem, należy ustalić ile miejsc po przecinku ma się wyświetlać przy wymiarach, czyli z jaką precyzją wynik ma być zaokrąglony. 

Ustawianie precyzji wyświetlania jednostek w Sketchup Make 2017
Ustawianie precyzji wyświetlania jednostek w Sketchup 2017
Ustawianie precyzji wyświetlania jednostek w Sketchup 2021
Ustawianie precyzji wyświetlania jednostek w Sketchup 2021

Dlaczego precyzja jest ważna

Zobacz to na przykładzie. Chcesz zmierzyć lub wyświetlić długość ściany, która w rzeczywistości ma 424 cm. Jeżeli ustawisz jednostkę domyślną jako metr z precyzją wyświetlania 0,1m to wynik zostanie zaokrąglony do ~4,2m! 

Znaczek falki (tyldy) w polu Measurement
Znaczek falki (tyldy) w polu Measurement oznacza przybliżony wymiar

Znaczek falki (tyldy) przed wymiarem podpowiada, że wynik nie jest dokładny i został zaokrąglony co może prowadzić do późniejszych błędów. Dlatego ważne jest prawidłowe ustawienie jednostek oraz dobra kultura pracy w Sketchup (czyli nie rób nic na oko). 

Jakie ustawienie jednostek miary jest optymalne do mojego projektu

Gdyby istniało najlepsze ustawienie jednostki miary dla wszystkich projektów, to nie byłoby okna do zmiany tych ustawień 😋. 

Optymalna jednostka miary

Jednostki warto dostosować do kontekstu pracy. Jeżeli używasz Sketchup do projektowania wnętrz lub np. małej architektury to posługiwać się będziesz mm lub cm. W przypadku większej skali osiedla czy szerzej w urbanistyce – zapewne będą to metry. 

Dobrze jest spojrzeć na dokumentację i rysunki, którymi się wspierasz w projektowaniu (np. projekt budowlany)  i dobrać taką samą jednostkę miary.

Co ważne – w każdej chwili możesz zmodyfikować sposób wyświetlania jednostek w projekcie, także nie musisz się stresować, że coś źle ustawisz na początku.

Optymalna dokładność wyświetlania

Jeżeli chodzi o ustawienie precyzji wyświetlania to ogólna zasada może być następująca:

Wybierz najwygodniejszą jednostkę miary dla danego projektu, a precyzję dopasuj do najmniejszego wymiaru, który będzie mierzony w projekcie. 

Np. jeżeli chcesz rysować w metrach ale przedmioty wykorzystane w projekcie wymagają dokładności wymiarowej 1mm to ustaw precyzję na 0,001 (bo 1mm = 0,001m).

Dla mnie najczęściej najwygodniejszą jednostką jest cm z precyzją 0,1 czyli do 1 mm. 

Uwaga na projekty małych przedmiotów w milimetrach

Niestety, od zawsze bolączką, Sketchup było to, że nie radzi on sobie z małymi przedmiotami. Jeżeli projektujesz coś mini o wymiarach milimetrowych lub pojedynczych centymetrach, to na pewno warto stosować jedną, podstawową zasadę:

Małe przedmioty zawsze projektuj lub modyfikuj w dużej skali (np. x10 lub x100). Dopiero, gdy przedmiot będzie skończony to zmniejszysz go proporcjonalnie do właściwych wymiarów (narzędziem SKALA) 

W ten sposób unikniesz naprawdę zadziwiających problemów. 

Ja, gdy projektuję małe przedmioty (np. na drukarkę 3D) to ustawiam jednostkę jako cm, ale wpisując wymiary myślę o nich jak o mm. Czyli np. 25mm to w moim projekcie jest 25cm. 

W trakcie projektowania nie myślę o jednostce, a dopiero na koniec, przygotowując model do wydruku zminiejszam go 10-krotnie. 

Gdzie w Sketchup korzysta się z jednostek miary

Wiesz już jak ustawić właściwe jednostki w Sketchup. Potrzebujesz ich aby np. narysować przedmioty we właściwej skali lub wymaganych wymiarach. 

Ale czy wiesz gdzie jeszcze Sketchup wykorzystuje te ustawienia? 

1. Długość lub wymiary w polu Measurement (🇵🇱 Pomiary)

Cokolwiek rysujesz w Sketchup to w polu Measurement zobaczysz aktualne wymiary tego, co rysujesz. Wartości wyświetlane w tym polu podawane są właśnie w domyślnej jednostce miary.

Podczas rysowania możesz również wpisać wymiar w to pole. Jeżeli wpiszesz tylko liczbę to program automatycznie przyjmie domyślną jednostkę miary. 

Ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby wpisać wartość z inną jednostką niż domyślnie ustawiona w menu głównym. Wystarczy podać jednostkę na końcu wpisywanej liczby. 

Dla przykładu, rysując linię wpisz  10’’, a narysowana linia będzie miała długość 10 cali! 

Podobnie zadziała oczywiście wpisanie 12m, 45mm, itp. 

2. Linie wymiarowe

W Sketchup można rysować linie wymiarowe. W ich przypadku wymiary podawane są wyłącznie w jednostkach domyślnych i jest to ustawienie globalne. Nie można ustawić tak, aby jeden z wymiarów wyświetlany był w mm a inny w cm (no chyba, że ręcznie nadpiszemy tekst wymiaru, ale w takim przypadku ten wymiar nie będzie już automatycznie aktualizowany). 

Szafka pod akwarium z liniami wymiarowymi i jednostkami w centymetrach
Przykłady linii wymiarowych w Sketchup (włączone wyświetlanie jednostek miary)

Jeżeli masz zwymiarowany jakiś obiekt, a następnie zmienisz globalne ustawienie jednostek, to wszystkie wymiary zostaną również zaktualizowane tak, aby wyświetlać się w tych jednostkach.

3. Precyzyjne zmiany w narzędziach MOVE, PUSH, SCALE

Wszelkiego rodzaju przesunięcia za pomocą narzędzia MOVE lub PUSH możemy wykonywać precyzyjnie wpisując ich wartość w polu Measurement. Tu również działa zasada, że wartości wpisane bez podania jednostki są traktowane tak, jakby miały jednostkę domyślną, czyli aby przesunąć obiekt o 3 cm przy jednostce domyślnej ‘metry’ musisz wpisać w pole Measurement wartość 0,03 😕.

Uwaga: niezależnie od domyślnych ustawień, możesz podać na końcu liczby typ jednostki (np. “3cm”) i Sketchup też to zrozumie prawidłowo.

Ciekawie zachowuje się w tym przypadku narzędzie SKALA, ponieważ zmieniając skalę dowolnego obiektu, w polu Measurement widzimy wartość skali czyli np. 1,25 albo 0,6 i jest to wartość bez nominału. Natomiast jeżeli ręcznie wpiszesz wartość i zakończysz ją jednostką miary to skalowanie będzie działało zupełnie inaczej – uwzględni tą jednostkę. 

Oto przykład: gdy podczas skalowania tego pudełka wpiszesz “10” to pudełko zostanie poszerzone 10-krotnie. Ale gdy wpiszesz “10cm” to będzie miało szerokość 10cm.

Skalowanie pudełka wzdłuż jednej osi

4. Narzędzie Text (Dymki)

Ikona narzędzia Tekst (dymki)
Ikona narzędzia Text znajduje się w dużym pasku narzędzi

Być może nie wiesz, że narzędzie Text, którym można przypinać dymki z opisem i strzałką do modeli w projekcie, w pewnych sytuacjach również może służyć do szybkiego wyświetlenia wymiaru. 

Np. klikając narzędziem Text w surową linię w tekście dymku pokaże się długość tej linii. Podobnie zadziała kliknięcie narzędziem Text w surową powierzchnię lub w wierzchołek / końcówkę krawędzi (w takim przypadku pokazane zostaną: pole powierzchni lub pozycja punktu w globalnym układzie współrzędnych).

Wartości wyświetlane w dymkach również uwzględniają ustawienia domyślnej jednostki miary.

Pokaz wykorzystania narzędzia Text do pokazania wymiarów
Pokaz wykorzystania narzędzia Text do pokazania wymiarów

5. Szufladka Entity Info (🇵🇱: Informacje o elemencie)

Szufladka Entity Info (Informacje o elemencie) to bardzo ważne miejsce w programie Sketchup i możnaby o niej napisać osobny artykuł. Domyślnie znajduje się w prawym zasobniku i jeżeli nie masz jej widocznej, to możesz ją włączyć w menu głównym >> Window >> Default Tray >> Entity Info (🇵🇱: Okno >> Zasobnik domyślny >> Informacje o elemencie).

Wyświetlanie objętości obiektu w jednostkach litry w oknie Entity Info (Informacje o elemencie)
Szufladka Entity Info (Informacje o elemencie) – wyświetlanie objętości obiektu w litrach

W jednym z pól tam dostępnych wyświetlane są informacje o długości, powierzchni czy objętości zaznaczonego obiektu lub surowej geometrii. Jeżeli zaznaczysz, tak jak na pokazanym obrazku, komponent lub grupę – to w Entity Info zobaczysz jego objętość. 

Także tu wykorzystywana jest domyślna jednostka miary ustawiona w menu głównym. Szufladka Entity info wykorzystywana jest do szybkich pomiarów długości, powierzchni czy właśnie objętości. Jednak to co wyświetla się w w Entity Info zależy od tego co aktualnie jest zaznaczone. Inaczej będzie przy zaznaczeniu surowych geometrii a inaczej przy zaznaczeniu komponentów czy grup. Ogólnie mówiąc – warto przyjrzeć się jej bliżej.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że tym artykułem pomogłem Ci nie tylko w zmianie jednostek domyślnych z cali na centymetry lub dowolne inne, ale także poszerzyłem Twoją wiedzę o parę innych ciekawych wątków.

Miłego sketchupowania!

Tag:jednostki w Sketchup, Konfiguracja Sketchup, Podstawy Sketchup

author avatar
Tomasz Rohde

Poprzedni post

Jak zmienić język w Sketchup
01/12/2021

Następny wpis

Co to jest i do czego służy Sketchup Layout?
20/09/2022

Może Ci się spodobać

Jak zmienić język w Sketchup - Baner
Jak zmienić język w Sketchup
11 września, 2021
Ograniczenia 3D Warehouse w Sketchup 2017
3D Warehouse nie działa? Sprawdź jak otwierać nowsze modele w starszych wersjach Sketchup
9 sierpnia, 2021
Sketchup podstawy czyli o czym pamiętać – baner 870x445_sp
Podstawy Sketchup – co warto wiedzieć na początek
17 czerwca, 2021

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kategorie

  • Blog (19)
    • O szkoleniach online (2)
    • Sketchup (16)
      • Ciekawostki (5)
      • Początki z programem (7)
      • Porady i triki (5)
    • Sketchup Layout (1)

Polecane kursy:

Sketchup – Podstawy 3D

Kurs Sketchup - Poziom 1 - Podstawy (miniatura)

Layout – dokumentacja techniczna

Kurs Sketchup Layout Pro (miniatura)

Wyszukuj wg haseł

Podstawy Sketchup (7)Problemy ze Sketchup (6)Konfiguracja Sketchup (5)3D Warehouse (5)Wersje Sketchup (4)Sketchup Pro (4)Wtyczki (pluginy) w Sketchup (3)Sketchup for Web (3)Sketchup Make (3)Jak znaleźć dobry kurs (3)Jak uczyć się online (3)Zastosowania Sketchup (2)Kolory i tekstury w Sketchup (2)Narzędzie PUSH (Wyciągnij/wepchnij) (2)Darmowy Sketchup (2)Warstwy i Tagi w Sketchup (2)Narzędzie MOVE (Przesuń) (2)Outliner (Hierarchia obiektów) (2)Projektowanie w Sketchup (2)Sketchup Viewer (1)Prezentacja projektu Sketchup (1)Skróty klawiaturowe Sketchup (1)Komponenty i grupy w Sketchup (1)wersje językowe Sketchup (1)jednostki w Sketchup (1)Layout (1)

Projekt @2022 | Tomasz Rohde | Wszelkie prawa zastrzeżone

  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając z tej witryny i jej podstron wyrażasz zgodę na ich stosowanie zgodnie z Polityką prywatności. Ustawienia cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce a także możesz je usunąć. Akceptuję
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT